top of page

Onze aanleverspecificaties

Lees onze algemene aanleverspecificaties een keer goed door.

Zo komt u nooit voor verrassingen te staan!

Gelieve de bestanden als volgt aan te leveren:

Via de mail: info@ibsgraphics.nl tot max. 10MB.

Bestanden groter dan 10MB kunt u aanleveren met een service als wetransfer.com of yousendit.com.

IBS Graphics Aanleverspecificaties

Tekeningen / teksten / logo’s in egale kleuren:

  • Bestanden staan geheel in vectoren*.

  • Fonts omgezet naar contouren of tegelijkertijd aangeleverd.

  • Lijndikte en tussenruimte moeten minimaal 0,3mm zijn.

          Let op: Bij PlotterTransfers hanteren we hiervoor 1mm!

  • Kleurprofiel staat in PMS*. Verlooptinten of halftinten (% van kleur) worden als raster* gedrukt.

          Let op: CMYK of andere kleurprofielen wordt door ons digitaal omgezet

  • Opmaak met wit mag nooit op overdruk staan. Wit op overdruk vervalt in het uiteindelijke drukwerk.

  • Overlap, snijtekens en printmarkering is niet nodig.

  • Bestandsformaat .ai (Illustrator), .cdr (Coreldraw), .eps of .pdf, zonder ingesloten bitmaps*.

  • Bestanden staan op ware grootte of groter

  • Minimaal 300 DPI*

  • Kleurprofiel CMYK*

  • Overlap, snijtekens en printmarkering zijn niet nodig.

  • Bestandsformaat .psd (Photoshop), .tiff of .jpg

Indien aangeleverd volgens bovenstaande specificaties, worden er geen studiokosten berekend.

Montage, film en zetkosten zitten bij onze service inbegrepen. Evenals een drukvoorbeeld op verzoek.

Komt u er niet uit? Of heeft u specifieke wensen?

De creatieve medewerkers van onze studio zitten voor u klaar!

Op verzoek helpen en adviseren zij u, met het visueel maken en aanleveren van uw ontwerp.

Daarnaast bieden zij de mogelijk iets voor uw bedrijf, evenement of vereniging te ontwerpen.

Dit gebeurt op basis van nacalculatie tegen een speciaal studiotarief.

De mogelijkheden zijn legio!

We zien u opdracht graag tegemoet!​

*UITLEG

*Vectoren, Bitmap / Pixels / DPI / Kleurprofielen /  Full-colour: bent u er nog?

Geen dagelijks taalgebruik voor iedereen, dus dat leggen wij u graag even uit.

Mocht u onverhoopt toch nog vragen hebben, twijfel niet contact op te nemen!

Vectoren

Vectoren

Bij een vectorbestand wordt het beeld opgebouwd uit wiskundige objecten als lijnen en vlakken.

Deze lijnen en vlakken zorgen ervoor dat een logo, ook bij oneindig vergroten, scherp blijft en dat we de kleuren in het logo op de juiste manier kunnen separeren.

Alle teken pakketten zoals Illustrator, Coreldraw, e.d. zijn in de basis vectorprogramma’s.

Pixels / Bitmap en DPI

Pixels / Bitmap en DPI

Bij een pixelbestand (ook wel bitmap genoemd) bestaat het beeld uit duizenden of soms miljoenen hele kleine vierkantjes. Ieder vierkantje heeft zijn eigen kleurwaarde. Doordat er zoveel vierkantjes op een cm2 staan, krijg je een fotografisch beeld.

Voordeel van pixels is dus dat ze een heel natuurgetrouw beeld geven, maar nadeel is dat de bestanden dikwijls erg groot zijn, omdat ze informatie bevatten over iedere aanwezige pixel.

Alle digitale fotocamera’s, maar ook programma’s zoals Photoshop of Paint, werken met pixelbestanden.

 

          Let op:

Pixelbestanden kunnen d.m.v. moderne compressietechnieken (b.v. .png) kleiner gemaakt worden, maar dan gaat er ook informatie en kwaliteit verloren. Je krijgt dan kartelige randen en zelfs soms blokjes te zien bij het vergroten. Dit zien we vaak bij ‘een-plaatje-van-het-net’.

Voorbeeld Bitmap

Bitmap

Vector

Voorbeeld Vector

Het meeste beeldmateriaal wat u op het internet kunt vinden is gecomprimeerd en heeft een resolutie van 72 DPI. DPI staat voor ‘Dots Per Inch’ oftewel punten per gemeten oppervlak.

Deze kwaliteit is genoeg voor een mooie website, maar bij lange na niet goed genoeg voor zeefdruk. Daarom vragen wij om het bestand in de ware grootte aan te leveren met een minimale resolutie van 300DPI. Deze grootte en resolutie staan garant voor scherpe foto’s en full-colours.

 

Vaak kunt u bij de ontwerper van uw logo of de drukkerij die uw visitekaartje e.d. voor u verzorgt, een vectorbestand opvragen. Het volstaat niet om een pixelbestand (.jpg of .png) op te slaan als .eps of .pdf.

In dit bestand zit dan nog steeds een pixel/bitmap bestand.

Kleurprofielen en full-colour

Kleurprofiel en full-colour

Kleurweergave op monitoren of uit de printer verschilt ALTIJD van de werkelijke weergave van deze kleuren. Wij werken daarom met solid PMS kleuren van Pantone, omdat dit een universele kleurentaal is.

 

PMS staat voor Pantone Matching System en dankzij dit systeem kunnen partijen wereldwijd aan de hand van een codering met dezelfde kleuren werken. Bijvoorbeeld ‘PMS 185c”is overal ter wereld nagenoeg dezelfde kleur rood. Echter over de kleur ‘tomaat rood’ valt te twisten.

 

Op basis van een Pantone waaier mengen wij ook onze inkten.

Wilt u er dus zeker van zijn dat we over dezelfde kleur praten, gebruik dan deze waaier en geef de te gebruiken PMS-nummers aan. U kunt eventueel bij ons een kleurenwaaier inzien als u die niet tot uw beschikking heeft. Indien u een andere kleurcode gebruikt, zetten wij deze code digitaal om en ontvangt u een drukvoorbeeld ter goedkeuring. Indien het wenselijk is dat een kleur matched bij eerder drukwerk of een kleurstaal, kunt u er ook voor kiezen deze ons toe te sturen

 

 

Bij foto’s en veelkleurige logo’s werken we met kleurprofiel CMYK.

Dit betekend dat een kleur is opgebouwd uit Cyaan (blauw), Magenta (rood), Yellow (geel) en blacK (zwart).
Dit wordt full-colour genoemd.

Cyaan

CMYK Cyaan laag

Magenta

CMYK Magenta laag

Full-colour

Voorbeeld Full-colour

Yellow

CMYK Yellow laag

blacK

CMYK blacK laag

Detail

Close-up Full-colour

De kleur wordt dan niet voor het drukken gemengd, maar wordt tijdens het drukken opgebouwd uit miniscule puntjes (een raster) in de genoemde 4 kleuren, die samen optisch voor de juiste kleur zorgen.

Deze techniek kunt u vergelijken met b.v. de foto’s uit een tijdschrift.

Als u deze heel goed bekijkt ziet u ook dat deze 4 kleuren zijn gebruikt.

In textieltransfers hebben we hierbij echter altijd de kleur wit nodig, i.v.m. de transparantie van de inkten en het gebruik van een veelal gekleurde ondergrond textiel.

bottom of page